


Trwanie tajemnicy
Ośrodkową intuicją, wokół której zazwyczaj krążył Paweł Huelle, było przeczucie, że to, co niewidzialne, istnieje i może zostać zobaczone – także dzięki literaturze. Tę intuicję autora Weisera Dawidka wyczuwała krytyka, czy raczej kilku krytyków o szczególnej wrażliwości.



Wolałabym, żeby to był sen
Początkowo mówiłam dużo. Krzyczałam przez tekst, płakałam tekstem. Stawiałam swoim tekstem opór, broniłam się, nawet chciałam tekstem zabić.



Я би хотіла, щоб це виявилося сном
Спочатку я багато говорила. Кричала через текст, плакала текстом. Відбивалась, захищалась, і навіть хотіла убити текстом.



Co kot naczytał…
Większość z tekstów roszczących sobie prawo do miana recenzji okazuje się opinią, a opinię może mieć każdy. Co więc sprawia, że w wyborze naszych lektur kierujemy się zdaniem innych czytelników i czytelniczek, a nie fachowców? Brak krytyki literackiej w Polsce.



Po co gadamy i po co zakładamy maski?
Recenzja komiksu Piotra Szulca i Katarzyny Drewek-Wojtasik „Wilki, śpijcie dobrze” (Timof Comics, Warszawa 2024).



(Nie)wolne miasto gdańszczanek
Recenzja książki Agnieszki Gładzik „Buntowniczki” (Szara Godzina, Katowice 2023).



Śladowisko. Odsłona 2
Wiersze trójmiejskich współczesnych poetek i poetów – punkt wyjścia spotkań performatywnych przy Długiej 35 w ramach cyklu „Śladowisko”.



Narracja kształtuje wszystko, co przez nas przepływa
Recenzja Piękna męża. Eseju poetyckiego w 29 tangach Anne Carson (przełożyła Olga Kubińska, Słowa na Wybiegu, Gdańsk 2022), zakwalifikowanego do drugiego etapu XII edycji Nagrody im. W. Szymborskiej w kategorii tomów poetyckich przetłumaczonych na język polski i wydanych w latach 2022–2023.



Najgorsza tortura… O Przybyszewskiej i hałasie
Przybyszewska uosabia nowoczesny podmiot słuchający: to właśnie w jej nadwrażliwości audialnej odbija się coś, co można by określić mianem „dźwiękowej nowoczesności”, ale także kulturowe lęki i dyskursy epoki oraz jak najbardziej rzeczywiste szkodliwe oddziaływanie nowoczesnej audiosfery.



Pisarz jako detektyw, pisarz jako kolektyw
Recenzja książki Jacka Dehnela „Łabędzie” (Wydawnictwo Literackie, Kraków 2023).



Krytyka literacka
Wrzesień, schyłek lata, w tym roku wyjątkowo gorący. Dla większości z nas to już koniec wakacji, urlopów, powrót do codzienności.