Spotkania performatywne przy Długiej 35

PROGRAM

20 kwietnia 20:00
Stanisława Przybyszewska Pasiphaë
dramaturgia: Mateusz Górniak
reżyseria: Grzegorz Jaremko
muzyka: Justyna Banaszczyk
animacje: Rafał Żarski
obsada: Robert Ciszewski, Magdalena Gorzelańczyk, Paweł Pogorzałek, Agata Woźnicka

27 kwietnia 19:00
Niech zmarli nie czują urazy. Janion / Żuławski
reżyseria (i piosenki): Martyna Majewska
scenariusz (i piosenki): Agnieszka Wolny-Hamkało

18 maja 17:00
Zbigniewa Majchrowskiego „Krypta”. Sceny krytyczne tak jak były grane w kamienicy gdańskiej dnia 18 maja 2024
dramaturgia i reżyseria: Katarzyna Dudzic-Grabińska

8 czerwca
serce pochłania mi tajfun języków miłości”
upojny podwieczorek performatywny na podstawie życia i twórczości
Johanny Schopenhauer, Luise Gottsched, Therese Focking, Marie Sansgêne i sióstr Breyne

reżyseria i  dramaturgia: Klaudia Hartung-Wójciak
przestrzeń, rzeźba: Wiktoria Walendzik
projektowanie smaku: Franek Jones
reżyseria świateł: Jędrzej Jęcikowski
performans: Małgorzata Biela

29 czerwca
Śladowisko
wybór tekstów poetyckich: Wojciech Boros
reżyseria i dramaturgia: Mariusz Babicki

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny

 

O CYKLU

Spotkania performatywne to próba znalezienia nowego formatu prezentacji literackiej. W warunkach delikatnie teatralnych co miesiąc wystawiamy inny tekst.

Lektura prywatna pozostaje najbardziej oswojoną konwencją spotkania z zapisaną opowieścią. Publiczna prezentacja tekstu tworzy jednak sytuację społeczną, która pozwala doświadczyć go inaczej. Charakter tej odmienności trudno zdefiniować. Stąpamy po granicy tego, co prywatne, i tego, co wspólne. Świat przedstawiony materializuje się na chwilę i nie jesteśmy w nim sami. Gramy w społeczną grę z naszą własną wyobraźnią, w „czasie rzeczywistym” prowadzą nas przez opowieść reżyser, dramaturg, zespół aktorski i inni zaproszeni do współpracy artyści. Takie spotkania nigdy nie są zamkniętym spektaklem. Pozostają „wystawionym tekstem”. Mają nadal pierwotny potencjał dopiero kształtującej się rzeczywistości, sytuacji wielostronnie otwartej. Zawsze są zaproszeniem do rozmowy.

Materiał do naszych gdańskich spotkań wybieramy przekornie. Chcielibyśmy z czasem ułożyć z postaci i dzieł tutaj prezentowanych osobną konstelację trójmiejskich zjawisk literackich. Ale także testować różnorodne gatunki i formy literackie – od prozy przez wiersze, teksty akademickie, eseje po literaturę non fiction.

Scena w Lwim Zamku jest nietypowa. Pamięta dziesięciolecia rosyjskiej propagandy. Od dwóch lat pracuje na rzecz wolnego słowa. „Spotkania performatywne” to kolejny zakorzeniony tutaj eksperyment, który ma tym razem przypomnieć rolę literatury jako kluczowej inspiracji dla sztuki scenicznej.