Marta Kołacz
Kuratorka i wykładowczyni, historyczka i krytyczka designu, animatorka kultury. W przeszłości kuratorka programowa Oddziału Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, kuratorka Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, w tym adresowanego do młodych artystów PRZEprojektu (wspólnie z Piotrem Lisowskim) czy poświęconego polskiemu projektowaniu Festiwalu Architektury i Wzornictwa TORMIAR (wspólnie z Cezarym Lisowskim). Autorka licznych wystaw, projektów z zakresu edukacji i partycypacji kulturalnej. W przeszłości związana między innymi ze stowarzyszeniami Bydgoskie Przedmieście oraz Sztuka Cię Szuka, Fundacją Win-Win. Autorka i redaktorka publikacji i artykułów dotyczących współczesnej architektury i designu, także związanych z gdańskim środowiskiem projektowym, w tym Edmund Homa i jego czasy (2020) czy Współtwórczynie. Kobiety i projektowanie w pierwszych latach gdańskiej ASP (2021). Wykłada historię, teorię i semantykę designu na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Teksty
Kryształowy kielich i gdański księgozbiór
„Wyobraź sobie butelkę wina. Niech to będzie twój ulubiony gatunek i rocznik, niech wino przyjemnie połyskuje głębokim karmazynem. Na stole stoją dwa kielichy. Jeden ze szczerego złota z kunsztownymi zdobieniami. Drugi z czystego kryształu, cienkiego jak bańka mydlana i tak jak ona przeźroczysty” – tak rozpoczyna się jeden z tekstów (Batrice Warde, Kryształowy kielich, tłum. Dorota Dziewońska, [w:] Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. Przemek Dębowski, Jacek Mrowczyk, Karakter, Kraków 2015, s. 40), który co roku omawiamy w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych na zajęciach z krytyki designu. „Nalewasz i wypijasz; a ja na tej podstawie stwierdzę, czy jesteś koneserem wina”… Wbrew pozorom to esej poświęcony typografii i projektowaniu książek. Wciąga i – czego wielokrotnie doświadczyłam – zachęca do zanurzenia się w lekturze na tak, wydawałoby się, nieprzystępny temat.